31 januari 2011

Foutmeldingen tijdens het herstellen van een iDevice

3 min leestijd

Als je een iDevice wilt herstellen naar de originele firmware omdat je bijvoorbeeld van je jailbreak af wilt, dan lopen sommige mensen tegen een foutmelding aan.

Apple heeft zelf een prachtige website met allerlei informatie over bepaalde foutmeldingen, maar mijn persoonlijke ervaring daarin is toch dat je zelf op zoek moet gaan naar een duidelijk antwoord. Als je een restore uitvoert, wordt de nieuwe firmware bij Apple gecontroleerd.

Laatst kwam ik erachter dat TinyUmbrella meerdere mogelijkheden heeft. Je kunt namelijk bij TinyUmbrella instellen dat hij je hostfile aanpast. Dit wordt automatisch gedaan zodra je TinyUmbrella voor de eerste keer opstart. Eigenlijk is dit een heel vervelende optie, maar het is nodig als je wilt herstellen naar een oudere Firmware versie. In de hostfile van je Mac kun je instellen dat er bepaald internetverkeer wordt omgeleid. iTunes gaat standaard naar de activatieserver "gs.apple.com". Daar zit een IP adres van Apple aan verbonden. In je hostfile kun je instellen dat dat IP adres veranderd wordt. Zo zie je in het onderstaande screenshot dat het adres "gs.apple.com" verwijst naar het IP adres "74.208.10.249". Dit is de server van Saurik (Jay Freeman, maker van Cydia), op deze server worden de SHSH-Blobs opgeslagen.

Dit houdt in dat, zodra je een restore via iTunes doet, iTunes niet naar de Apple server gaat om te controleren, maar naar de server van Saurik. Daardoor kun je downgraden. Nu het het probleem wel dat als je een legale restore doet naar de originele firmware, dat je een foutmelding krijgt omdat de server van Saurik geen bevestiging geeft dat het goed is. Daarom moet je een instelling veranderen in TinyUmbrella.

Start TinyUmbrella op en ga naar het tabblad "Advanced". Je ziet hier de instelling "Set Hosts to Cydia on Exit". Daar staat ook achter dat, als je een normale/legale restore wilt doen je de instelling niet afgevinkt moet hebben. Daarom gaan we deze instelling veranderen. Haal het vinkje voor die instelling weg en sluit TinyUmbrella af. Probeer hierna opnieuw de restore via iTunes uit.

Ik heb zelf meegemaakt dat ik de instelling had veranderd, maar dat ik nog steeds niet kon herstellen. Toen heb ik de hostfile met de hand aangepast en daarna werkte het wel. Mocht je tegen hetzelfde probleem lopen, dan staat hieronder uitgelegd hoe je de hostfile kunt aanpassen voor zowel Mac OS als Windows. Let wel op wat je doet. Fouten maken in de hostfile kan er voor zorgen dat je computer niet meer correct opstart. Werk hier dus alleen mee als je weet wat je doet! Verwijder nooit regels waarvan je niet weet wat ze doen.

Open de terminal en voer het volgende commando in

sudo nano /etc/hosts

Even je wachtwoord invoeren en daarna kunnen we aan de slag.
Daar moet je de volgende regel verwijderen;

74.208.10.249    gs.apple.com

Zodra dit is gedaan doe je CTRL+X dan voer je de Y in en dan druk je op ENTER
Met deze toets-combinaties sla je het bestand op en sluit je het aanpassen van je hostfile af.

Op Windows doe je eigenlijk hetzelfde, alleen gebruik je de terminal niet maar een gewone texteditor. Ga naar de map "C:WINDOWS/System32/drivers/etc" om je hostfile te vinden. Zorg er voor dat je verborgen bestanden kunt zien. Daar zie je een bestand staan met de naam "Hosts". Open deze met een tekstverwerker (gewoon notepad of dergelijke) en verwijder de regel uit het bestand. Nu is het weer mogelijk om originele restores te doen via iTunes.

Let op: Als je dan weer een downgrade of dergelijke wilt uitvoeren, vergeet dan niet om de instelling in TinyUmrellaa weer uit te schakelen.

info
Auteur appletips redactie
Datum31/01/2011 08:30
Categorie iOS
Feedback Probleem melden
Delen 𝕏

Reacties

Laat een reactie achter



Download gratis de appletips app
voor iPhone en iPad in de App Store