Carrier billing: iCloud en App Store aankopen betalen via je telefoonrekening
Apple diensten, aankopen en apps kun je op verschillende manieren betalen. Zo kun je eenvoudig een creditkaart koppelen aan je account, maar ook iTunes-tegoedkaarten, PayPal en iDeal behoren tot de betaalmogelijkheden. Iets wat misschien minder bekend is het betalen via je telefoonrekening (carrier billing).
Helaas is het wel zo dat niet alle mobiele providers deze opties ondersteunen. In Nederland kunnen klanten van Odido, KPN, Vodafone en Telfort carrier billing activeren, in België Orange, Telenet, Proximus en Base klanten. Let op, klanten van dochterbedrijven zoals Simyo en Mobile vikings die gebruikmaken van het KPN en BASE-netwerken kunnen deze optie nog niet activeren.
Wat is carrier billing?
De optie die betalen via je telefoonrekening mogelijk maakt heet carrier billing en zorgt ervoor dat je met behulp van je telefoonabonnement aankopen kunt verrichten. In dit geval gaat het om aankopen in de iTunes-, Boeken-, en App Store. Daarnaast kun je via deze weg ook je Apple Music, iCloud-abonnement en andere Apple-diensten of (in-app) abonnementen betalen.
Ondersteunende providers
Facturering via mobiele telefoon in Nederland
Facturering via mobiele telefoon in België
- BASE-PayByMobile
- Orange
- Proximus
- Telenet
App Store betalingen via telefoonrekening activeren
- Open 'Instellingen'
- Tik op je naam
- Ga naar 'Betaling en bezorging'
- Log in met je Apple ID
- Kies bij 'Betaalmethode' voor 'Mobiele telefoon'
- Maak een keuze bij de optie 'Telefoonnummer'
- Bevestig door op 'Gereed' te tikken
Je moet nu een authenticatie uitvoeren met een code die je naar het mobiele nummer toegestuurd wordt. Vul deze code in en bevestig. Vanaf nu worden de aankopen zoals hierboven staat omschreven in rekening gebracht op je telefoonrekening. Meer informatie over deze dienst lees je o.a. hier uitgebreid terug.
Via bovenstaande stappen kun je uiteraard de betaalinformatie opnieuw wijzigen naar bijvoorbeeld een creditkaart.
App Store tegoed blijft beschikbaar
Als je carrier billing hebt geactiveerd blijft het mogelijk om gebruik te maken van iTunes- en App Store tegoed. Eenvoudig kun je via een tegoedkaart je account opwaarderen, Apple zal namelijk eerst je tegoed opmaken en daarna pas gebruikmaken van je telefoonrekening voor aankopen.
Uitzonderingen en beperkingen
Het betalen van je Apple aankopen met behulp van je mobiele provider is ontzettend makkelijk en zorgt ervoor dat al je betalingen via één factuur verlopen. Helaas zijn er wel een aantal uitzonderingen en beperkingen.
Maximaal bedrag
Helaas zijn er wel een paar voorwaarden gekoppeld aan deze dienst. Zo is er een maximum van € 50 per aankoop met een maximum van € 300 per maand. Wie toch een duurdere aankoop wil verrichten zal dan tijdelijk moeten overschakelen op een creditcard of iTunes-tegoed. Klik hier voor meer informatie zoals alle ondersteunende landen en providers.
Niet geschikt voor ontwikkelaars
Let op: Deze betaalmethode is eigenlijk niet geschikt voor ontwikkelaars, het lidmaatschap wordt ook van deze gekozen betaalmethode afgeschreven en vermits dit bedrag boven de € 50 is moet er een creditkaart gekoppeld worden en kan er geen gebruik worden gemaakt van Carrier billing. Wel kun je tijdelijk je App Store-tegoed opwaarderen, dit bedrag wordt namelijk eerst opgemaakt.
Geschikt voor delen met gezin
Goed om te weten, ook delen met gezin kan via deze weg betalingen verrichten. Het gezinshoofd dient dan bovenstaande stappen uit te voeren. Let wel, ook hier geldt een maximum van € 50 per aankoop en € 300 per maand.
Auteur | Wesley Fabry | |
Bijgewerkt | 05/05/2024 14:36 | |
Categorie | iCloud, iOS | |
Reacties
Dat gaat niet meer op bij Apple TV+.
Ik had het tot eind december en daarna moest ik het via een creditcard gaan betalen.
Nou heb ik geen creditcard en dus ook geen Apple TV+ meer.
Ze gooien hun eigen glazen in op deze manier.
Dan vermoed ik dat het inderdaad kiezen is.
Niet handig, dan haalt hij de optie creditcard weg, of krijg je bij een betaling toch nog de keuze ?
Maak er al ff gebruik van. Super handig. Ik betaal zo mijn abonnement voor Apple music en mijn iCloud opslag.
Neen Jan, dat wordt eerst opgemaakt en daarna ga je over op de telefoonrekening. Tegoed achteraf toevoegen kan ook altijd, dat is geen probleem.
En kan ik dan mijn saldo waarvan ik tot op heden de aankopen deed terug krijgen.